EEN GOLF VAN VERANDERING CREËREN  

Bij CooperVision wordt onze duurzaamheidsreis echt aangedreven door onze mensen. Maak kennis met Carol Herring, Global Packaging Program Manager in ons kantoor in Victor, New York. Carol's verhaal laat zien hoe één persoon een cruciale invloed kan hebben op het werk dat we doen, terwijl we ernaar streven afval en onnodige verpakkingen te elimineren om onze impact op het milieu waar mogelijk te verminderen.1  

VIND AL HET PLASTIC    

Carol is een van de sleutelfiguren die heeft geholpen ons initiatief voor plasticneutraliteit tot leven te brengen. Met het doel om een deel van de plastic voetafdruk van CooperVision te compenseren, moesten we eerst begrijpen hoeveel plastic we in de wereld uitstoten.1 En daar kwam materiaal- en verpakkingsexpert Carol om de hoek kijken. Met een bachelordiploma in verpakkingswetenschappen was er geen betere persoon voor deze taak.  

Volgens Carol had ze maar één taak als het ging om onze eindproducten en verpakkingen: "al het plastic vinden". Gezien ons productassortiment en de grootte van hun verpakkingen, kon dit wel eens een ontmoedigende taak worden. Dus "zijn we klein begonnen", zegt Carol. Beginnend met één enkel product - clairiti® 1 day - begon ze alle plaatsen te identificeren waar "plastic zich verstopt", inclusief in alle verschillende verpakkingsformaten, en mat ze hun gewicht.  

"Verpakkingen bestaan uit veel onderdelen. Het is een blister, folie en een doos. En we hebben verschillende verpakkingsformaten, zoals 30-packs en 90-packs," legt Carol uit. "Ik neem bijvoorbeeld een 30-pack, wat betekent dat we 30 blisters hebben en ze zijn allemaal van plastic. Ze wegen 'zoveel'." Ze zegt: "Dat was het makkelijke deel." Van daaruit begon ze de meer complexe berekeningen aan te pakken. "Als je denkt aan onze kartonnen dozen en etiketten, dan zijn dat soms gemengde materialen. Het vergde wat meer graafwerk om te bepalen hoeveel plastic er precies in die onderdelen zat. En dan kom je bij de lijm, drukinkt en coating, en dat was nog ingewikkelder."  

Door te kiezen voor een allesomvattende benadering van waar plastic verschijnt, "zijn we opzettelijk conservatief geweest", zegt Carol. Mensen denken er misschien niet aan om inkt mee te tellen omdat "het zo'n klein onderdeel van het gewicht is". Maar Carol liet geen middel onbeproefd. Ze zorgde ervoor dat ze alle vormen van plastic in onze producten en verpakkingen vastlegde, hoe klein ook, van het dekseldock, dat een polypropyleen folielaminaat is, tot de resthars in de verpakking, tot de kleefstoffen, inkt en coatings op het karton, omdat elk stukje plastic telt als we echt willen begrijpen hoeveel plastic we in de wereld uitstoten.  

EEN GEZAMENLIJKE INSPANNING  

"Ik begon alleen aan dit project te werken en binnen zes maanden was het uitgebreid met andere medewerkers," zegt Carol. "Als het nodig was, werkte ik samen met onze leveranciers en fabrieken. Zo is er bijvoorbeeld de lijm die de leverancier op het karton aanbrengt en lijm die we tijdens ons eigen proces aanbrengen." Het moest allemaal gemeten worden. Naarmate het project groeide, kreeg Carol gezelschap van een team van co-studenten verpakking die hielpen bij het berekenen en documenteren van het gewicht van al het plastic in onze producten en verpakkingen.  

Maar nadat ze de hoeveelheid plastic in clariti® 1 day had vastgesteld, was haar werk nog lang niet gedaan. Ze paste de methodes en benaderingen toe om al het plastic in de productportfolio van CooperVision te vinden en breidde het meetinitiatief uit naar andere producten en verpakkingsformaten. Wat begon als een project op Carol's bureau is sindsdien uitgegroeid tot een Duurzaamheidssubteam met leden in alle verpakkings- en distributielocaties van CooperVision die allemaal een passie voor duurzaamheid delen.  

HET INITIATIEF VOOR PLASTICNEUTRALITEIT TOT LEVEN BRENGEN  

Door haar inspanningen verzamelde Carol genoeg gegevens om een uitgebreid beeld te krijgen van het plastic in onze producten en verpakkingen. Haar berekeningen vormden de basis voor de samenwerking van CooperVision met Plastic Bank op het gebied van plasticneutraliteit. CooperVision financiert de inzameling en recycling van oceaangebonden plastic dat gelijk is aan het gewicht van het plastic dat gebruikt wordt in een reeks van onze zachte daglenzen, inclusief de lens-, blister- en verpakkingscomponenten, die verkocht en gedistribueerd worden in 27 landen in Noord- en Zuid-Amerika, Europa en Azië-Pacific.*1 Sinds de oprichting heeft onze samenwerking met Plastic Bank voorkomen dat het equivalent van honderden miljoenen plastic flessen in de oceanen terechtkwam†2 - en professionals in de oogzorg en dragers kunnen, door simpelweg de plasticneutrale contactlenzen van CooperVision voor te schrijven en te dragen, bijdragen aan onze duurzaamheidsreis.  

"We hebben geluk dat we kunnen samenwerken met Plastic Bank," zegt Carol. Ze is blij dat ze weet dat haar werk heeft geholpen om het plasticneutraliteitsinitiatief werkelijkheid te laten worden en niet alleen een impact heeft op de planeet, maar ook op mensen en gemeenschappen waar plasticvervuiling en armoede ongekend hoog zijn.3 "Wat ik achter mijn bureau deed, past in een systeem dat mensen een wereld verderop helpt. We weten dat de mensen in deze gemeenschappen de kans krijgen om een inkomen te verdienen. Hopelijk zijn ze in staat om hun leven en dat van hun families te verbeteren terwijl ze bijdragen aan een inspanning die onze planeet helpt."  

DUURZAAMHEID IS EEN REIS, GEEN BESTEMMING  

Terugkijkend zegt Carol dat ze geen idee had hoe ver de impact van dit project zou reiken, niet alleen door de samenwerking van CooperVision met Plastic Bank, maar zelfs in haar eigen dagelijks leven. "Door me te dwingen na te denken over de hoeveelheid plastic die CooperVision in de wereld brengt, zette het me aan het denken over andere producten die ik als consument gebruik. Ik denk niet dat ik thuis iets doe zonder na te denken over duurzaamheid." Ze is bewuster geworden van de verpakking van voedsel dat ze koopt, heeft nagedacht over manieren om geen voedsel te verspillen, waaronder composteren, en is zich meer bewust van recycling thuis. "Als ik op mijn werk elke dag over duurzaamheid praat, wordt het meer top of mind bij alles wat ik doe. Nu denk ik na over alle dingen die ik kan doen om mijn persoonlijke CO2-voetafdruk te verkleinen."  

Met dit toegenomen bewustzijn heeft Carol ook meer nagedacht over het groeiende aantal klanten en dragers die meer rekening houden met de verpakkingskeuzes en hoe ze deze het beste kunnen weggooien, en wat dat betekent voor de duurzaamheidsreis van CooperVision. "Op het gebied van verpakkingen zal duurzaamheid altijd belangrijk zijn als het gaat om ontwerp en materiaalkeuze", legt Carol uit. Ze gelooft dat het de verantwoordelijkheid van CooperVision is om manieren te vinden om onze verpakkingen duurzamer te maken. "Plastic is een essentieel onderdeel van het leveren van een kwaliteitsproduct, maar hoe gebruiken en compenseren we plastic op de best mogelijke manier voor mensen?  

Carol en het Subteam Duurzaamheid onderzoeken manieren om deze en soortgelijke vragen te beantwoorden om het verpakkingsgebied vooruit te helpen. "Er gebeuren geweldige projecten op onze verschillende locaties over de hele wereld", zegt Carol. "Er is geen project te klein en gezamenlijk hebben deze projecten een enorme impact." Dankzij Carol en vele anderen bij CooperVision die een passie voor duurzaamheid hebben, zijn wij in staat om onze reis naar duurzaamheid te vervolgen door het doordacht ontwerpen van onze producten en verpakkingen‡ om efficiënt gebruik te maken van hulpbronnen terwijl we beginnen met het verminderen van onze ecologische voetafdruk.§|4

Klik hier voor meer informatie over ons initiatief voor plasticneutraliteit  .

Een betere toekomst begint bij ons allemaal, vandaag.  
 

* Plastic used in participating CooperVision soft contact lens products is determined by the weight of plastic in the blister, the lens, and the secondary package, including laminates, adhesives, and auxiliary inputs (e.g. ink). The determination does not include plastic used during the manufacturing process  
for both these products and their packaging.  
† CooperVision, through its collaboration with Plastic Bank, has collected and converted approximately 5.3M kg of plastic destined for waterways as of January 2024. Using Plastic Bank's metric of 1kg of plastic equaling 50 standard 202mm bottles, that will be the equivalent of approximately 263.7M plastic bottles not reaching our oceans.
‡ Refers to continuous manufacturing improvement processes undertaken by CooperVision to increase efficiency.
§ Carbon footprint is limited to Scope 1 and 2 emissions, defined as: Scope 1 emissions are direct emissions from owned or controlled sources. Scope 2 emissions are indirect emissions from the generation of purchased energy.
| CooperVision's 2022 Environmental, Social, and Governance Report.
 

Referenties::
1. CVI data on file, 2024.
2. CVI data on file as of 1/2024.
3. Plastic Bank. https://plasticbank.com/what-is-plastic-bank-all-about-and-how-can-i-get-involved/. Accessed Jan 25th 2024.
4. CVI data on file, 2023.