Coopervision zet volgende stap in myopiemanagement
De ambitie van CooperVision op het gebied van myopiemanagement is helder: de progressie van myopie kan verminderd worden als er op tijd met kinderen en ouders/verzorgers wordt gesproken over myopiemanagement. Een proces dat start met bewustwording. Niet alleen bij het kind, de ouders en de optometrist, maar ook bij de oogarts. Eyeline sprak hierover met Ann Geldhof, Project Manager Myopia – Ophthalmology & Optical Retail, en Katherine Teblick, Professional Affairs Manager bij CooperVision.
“Wat ons betreft is de bewustwording in de volledige markt uiterst belangrijk”, legt Ann uit. “Het is niet alleen belangrijk om kinderen, jongvolwassenen, ouders en optometristen te informeren, ook oogartsen vormen een belangrijke schakel. Daarom hebben we bij CooperVision nu een grote stap gezet in ons myopiemanagementprogramma. We ontwikkelden een uitgebreide informatiekit voor oogartsen, die we naar 250 geselecteerde specialisten in België en Luxemburg stuurden”.
UITVOERIG INFORMEREN
“In de begeleidende brief”, gaat Ann verder, “informeerden we de oogartsen over de zorgstandaardresolutie die we in samenwerking met de World Council of Optometry opstelden en brachten we de MiSight® 1 Day-accreditatietraining voor oogzorgspecialisten onder de aandacht. Ook bevatte de informatiekit folders voor ouders en kinderen, een poster voor in de wachtruimte, en – voor medisch specialisten heel belangrijk – de resultaten van verschillende klinische studies. Daarnaast nodigden we hen ook uit voor ons nieuwe online concept: de CooperVision Flash, een korte informatiesessie van vijftien minuten tijdens lunchtijd, door Katherine
gegeven”.
ELKAAR VERSTERKEN
“We zijn ervan overtuigd dat oogartsen en optometristen elkaar kunnen versterken als het gaat om myopiemanagement”, vult Katherine aan. “We weten allemaal hoe druk oogartsen zijn en daarom zeggen we nu heel duidelijk: ‘Kijk, CooperVision wil jullie partner zijn hierin. We willen jullie informeren en ondersteunen in de informatievoorziening naar ouders en kinderen. We willen jullie helpen door te verwijzen naar de juiste optometrist’. Op dit moment lijkt het gevoel van urgentie soms nog te ontbreken, waardoor er een soort vacuüm ontstaat in het nadeel van jonge kinderen en tieners met myopie. Daarom zetten we ons nu volop in om optometristen en oogartsen dichter bij elkaar te brengen, zodat beide beroepsgroepen ervaren dat ze elkaar kunnen versterken en dat een combinatie van atropine en een optische interventie vaak zinvol is. We proberen dus te bemiddelen door onder andere voorlichting en ondersteuning, waarbij we tegelijkertijd op accreditatie sturen”.
MISIGHT EXPERTS
“We horen regelmatig dat oogartsen niet weten wie een goed opgeleide optometrist is om naar door te verwijzen”, vertelt Ann. “Daarom vragen wij ze nu om door te verwijzen naar optometristen die bij ons een training hebben gevolgd. Dat zijn geaccrediteerde MiSight Experts, die een face-to- face training hebben gevolgd bij de Professional Affairs Managers van CooperVision, waarna ze via onze store locator door oogartsen gevonden kunnen worden. Op die manier weet een oogarts zeker dat hij zijn patiënt naar een expert doorverwijst. Daarnaast hebben we ook MiSight-verkooppunten; dat zijn de opticiens die als verkooppunt een online module gevolgd hebben om hun klanten de nodige informatie te kunnen geven. We maken daar bewust
een onderscheid in”.
“Als CooperVision hebben we het heft in eigen hand genomen”, vult Katherine aan. “We willen oogartsen laten zien dat we goede resultaten kunnen tonen en dat we als partner willen helpen om de informatie bij ouders en kinderen voor het voetlicht te brengen. Ons doel is vooral: praat er met z’n allen over. En áls je een patiënt doorstuurt, doe dat dan naar een geaccrediteerde optometrist”.