Inkomsten maximaliseren door de bril van klanten aan te vullen met contactlenzen

Uit onderzoek van de London Business School zijn dragers van zowel een bril als lenzen wel 80% winstgevender dan mensen die alleen een bril dragen.1 En cliënten waarderen professioneel advies over het nut van lenzen in bepaalde situaties waarin een bril minder handig is.

Seeing Things Clearly: The Profitability of Contact Lenses to Eye Care Practitioners, het onderzoeksrapport van de opleiding onthulde ook het volgende:

  • Klanten met een bril én lenzen zijn trouwer aan hun oogzorgspecialist
  • Minstens 60% van de lenzendragers koopt ook een bril bij hun opticien

Tegenwoordig kiezen veel actieve multitaskende mensen ervoor om zowel lenzen als een bril bij zich te dragen.

Maar klanten die al heel lang een bril dragen en nog nooit lenzen hebben geprobeerd - of die ze in het verleden eens geprobeerd hebben en er niet tevreden over waren - zijn zich misschien niet bewust van de technologische vooruitgang die is geboekt om de hedendaagse lenzen zo effectief en comfortabel mogelijk te maken, en gemakkelijk aan te meten.

Het gesprek over lenzen beginnen

Aanzien u een persoonlijke relatie hebt met uw klanten, weet u vast wel wat over hun levensstijl die ze misschien wel geschikt maakt voor zowel lenzen als een bril.

Om uw denkwijze - en die van uw klanten - een zetje te geven, volgt hier een aantal vragen die u uw klanten kunt stellen om een gesprek te beginnen over een aantal voordelen waarover niet vaak wordt nagedacht, van het hebben van lenzen naast een bril:

  • “Rijdt u veel?”

Contactlenzen vormen zich naar uw oog, waardoor u een breder blikveld hebt. Dit onbelemmerde blikveld kan u helpen veiliger te rijden.2

  • “Kookt u graag thuis?”

Veel mensen zeggen dat ze minder last krijgen van tranende ogen als ze uien snijden met hun lenzen in.2

  • “Wilt u uw voorkomen veranderen voor bepaalde gelegenheden?”

Klanten kunnen de manier waarop mensen naar ze kijken, veranderen door hun bril af te wisselen met lenzen. Sommige mensen geven de voorkeur aan een bril op het werk en contactlenzen in hun vrije tijd. Anderen kiezen contactlenzen om hun zelfvertrouwen op te krikken als ze bijvoorbeeld een toespraak moeten houden of naar een reünie moeten.

  • “Houdt u van fotograferen?”

Het zicht door een camera is veel beter met contactlenzen dan met een bril. Zo kunt u ook geen krassen op uw bril krijgen door de zoeker.

  • “Vindt u joggen of een andere sport lekker?”

Tijdens intensieve lichamelijke inspanning kan zweet ervoor zorgen dat een bril losser komt te zitten en van de neus glijdt. Contactlenzen blijven op hun plek zitten, of de drager nu aan het rennen is, yoga doet of anderszins sport.

  • “Gebruikt u weleens andere visuele hulpmiddelen buiten uw gewone bril?”

Met contactlenzen hoeven klanten geen dure veiligheidsbrillen op sterkte te kopen. U kunt ze ook gebruiken onder 3D-brillen bij de film en onder zonnebrillen zonder sterkte.

Na een lange - misschien wel levenslange - tijd met een bril denkt iemand waarschijnlijk niet aan de mogelijke voordelen van lenzen. Maar u zult ervan versteld staan hoe open ze ervoor staan om zelf de keuze te hebben voor elke activiteit.

Ga het gesprek aan: opties voor uw cliënten betekenen kansen voor u.

 

1 Ritson M. Which patients are more profitable? Contact Lens Spectrum. Maart 2006;38-42.

2 Vision Care Research. 50 reasons for wearing contact lenses. Vision Care Research-website. visioncareresearch.com/resources/50-reasons-to-wear-contact-lenses.asp. Geopend op 8 augustus 2016.