Het belang van een goede lenscontrole bij zachte lenzen

Het voelt een beetje als het doorbreken van een vicieuze cirkel. Vaak hoor ik van oogzorgspecialisten  dat klanten minder trouw zijn aan de praktijk. Ze komen voor de metingen en nadien bestellen ze lenzen online…

Dit gevoel van onmacht neemt een deel van het werkplezier weg. Ik denk juist dat de lenscontrole net het moment is waarbij we onze professionaliteit kunnen laten zien aan de klant en het verschil maken met het internet. De voorwaarde is wel dat de controle van een degelijk niveau is. Daarvoor is het goed om een stappenplan uit te werken binnen je bedrijf zodat iedereen dezelfde noodzakelijke metingen uitvoert.
 

‘’De klant doet de oogmetingen bij een oogspecialist en koopt vervolgens online, dit geeft een gevoel van onmacht.’’


Door bij de anamnese open vragen te stellen en deze te toetsen aan objectieve metingen is het begin van een goede controle. Vragen of alles goed gaat met de lenzen vervolgens de visus, beweging en centratie van de lens bekijken, volstaat vandaag de dag simpelweg niet meer om het verschil te maken.

Wanneer we actief aan klantenloyaliteit willen werken, is er meer nodig. Denk daarbij aan kennis van het portfolio dat je aanbiedt, parameters zoals Dk/t, watergehalte en modulus helpen om de juiste lenskeuze te maken specifiek voor de klant. Toon ook empathie voor je klant, waarom zou een lensdrager zijn maandlenzen geen 2 maanden dragen wanneer het comfort goed blijft? Hier schuilt een grote valkuil, subjectief advies geven zonder te staven met objectieve metingen werkt niet meer de dag van vandaag.
 

‘’Waarom zou een lensdrager zijn maandlenzen geen 2 maanden dragen wanneer het comfort goed blijft?’’


Om een goed advies te geven aan je klant is het nodig een link te leggen tussen de eventuele klachten of opmerkingen en dus ook weten welke objectieve metingen je hiervoor kan uitvoeren. Pas wanneer deze 2 aan elkaar gekoppeld worden kan je een evaluatie maken en een plan voorstellen aan de klant. (De SOEP-methode)

Kritisch je huidige lenscontrole onder de loep nemen, is alvast de eerste stap naar een betere lenscontrole. Het kan een bevestiging zijn dat alles goed loopt binnen je praktijk of het kan verbeterpunten aan het licht brengen.
 

‘’Je eigen lenscontrole evalueren is de eerste stap naar een betere lenscontrole!’’
 

Denk hierbij bijvoorbeeld aan het volgende:
Een gedecentreerde lens kan verschillende oorzaken hebben , naast de BCR, diameter of sagitta-waarde  kan ook GPC hiervan de oorzaak zijn.  Wanneer je dit niet onderzoekt, begeef je je op glad ijs. Eerst moet GPC verholpen worden alvorens je de passing kan beoordelen. Mocht je het nog niet doen, begin met omklappen van de oogleden. Oefening baart kunst.

Ook hebben velen onder ons een topograaf, maar zetten dit niet of nauwelijks in bij een zachte lenscontrole. Toch  kunnen de topobeelden je gesprek goed ondersteunen tijdens het geven van advies, denk daarbij aan oedeem, corneal warpage, kwaliteit van de traanfilm etc.

Veranderingen in topografie monitoren draagt bij om refractieveranderingen beter te begrijpen. Een korte opfrissing van een goede lenscontrole kan het werkplezier direct verhogen. Een paar kleine veranderingen kunnen een grotere klantenloyaliteit met zich meebrengen.

Uiteraard willen wij hierbij graag ondersteuning bieden.

Mocht je interesse hebben kan je altijd  een aanvraag doen voor training bij jou in de winkel:

Ook geven wij regelmatig workshops bij ons op kantoor, wel is het hiervoor nodig om je vooraf in te schrijven: 

Of volg een Webinar of een e-learning:


Katherine Teblick, Professional Services Manager BeNeLux